Akumulatory żelowe i zalecenia BHP użytkowania.

Akumulatory żelowe i zasady BHP ich wykorzystywania. Na co zwrócić uwagę aby uniknąć kłopotów.

Zasady BHP obowiązują we wszelkich działaniach związanych z wykorzystaniem maszyn i urządzeń, na każdym stanowisku pracy, w tym również w przypadku akumulatorów.

Przy pracy z akumulatorami kwasowymi należy stosować zasady Bezpieczeństwa i Higieny Pracy. Główne zagrożenia w przypadku akumulatorów ołowiowo - kwasowych to:

  • żrący elektrolit - roztwór kwasu siarkowego (nawet jeżeli są to akumulatory żelowe lub akumulatory AGM)
  • zgromadzony ładunek elektryczny - potencjalna możliwość wydzielenie znacznej mocy
  • wydzielana podczas ładowania akumulatora mieszanina wybuchowa, zagrożeniem jest wodór, tworzący z tlenem mieszaninę wybuchową

Zagrożenie związane z zawartym w akumulatorze ołowiowo - kwasowym żrącym elektrolitem wydaje się oczywiste. W przypadku uszkodzenia obudowy akumulatora, przeładowania lub pracy w niewłaściwej pozycji może dojść do wycieku żrącej zawartości. Kwas siarkowy zawarty w akumulatorze jest wystarczająco stężony (wodny roztwór 37%) aby zniszczyć odzież, uszkodzić ludzką skórę lub oczy. Elektrolit jest również zagrożeniem dla większości przedmiotów codziennego użytku.

Zdecydowanie bezpieczniejsze okazują się w tym wypadku akumulatory żelowe oraz AGM. W tego rodzaju akumulatorach obudowa jest szczelna i nie ma zagrożenia wyciekiem elektrolitu niezależnie od pozycji w jakiej pracuje akumulator. Nawet w przypadku znacznego uszkodzenia obudowy zagrożenie wyciekiem jest bardzo ograniczone ze względu na związanie elektrolitu przez żel lub matę szklaną. Akumulator VRLA, nawet ze znacznie uszkodzoną obudową nadal zachowuje pojemność, można z niego pobierać prąd i ponownie go ładować. Należy jednak zakładać, że szybko straci pojemność a ze względów bezpieczeństwa konieczna jest natychmiastowa wymiana tak uszkodzonej baterii nawet jeżeli jeszcze działa poprawnie.

Znacznie gorzej w tym przypadku wypadają tradycyjne akumulatory ołowiowio - kwasowe, z ciekłym elektrolitem. Ewentualne uszkodzenie dolnej części obudowy powoduje natychmiastową utratę pojemności oraz mocy rozruchowej.

Ładunek elektryczny akumulatora

Naładowane akumulatory, szczególnie te o znacznych pojemnościach, zawierają spore ilości energii. To ich główna zaleta i przyczyna dla której są produkowane ... ale jednocześnie zagrożenie. W przypadku zwarcia biegunów akumulator 200 Ah jest w stanie oddać, przez krótki czas, prąd o natężeniu w granicach tysiąca amperów, czyli około 10 kW. Takiej dawki energii nie można lekceważyć - stanowi realne zagrożenie dla otoczenia. Dłuższe zwarcie biegunów sprawnego i naładowanego akumulatora spowoduje uszkodzenie ogniwa a najczęściej również rozerwanie obudowy (wystrzelenie). W takim wypadku możliwe jest odniesienie oparzeń bądź urazów mechanicznych.

W trakcie ładowania akumulatora ołowiowo - kwasowego (w tym typowych akumulatorów samochodowych, akumulatorów żelowych, akumulatorów AGM) powstaje wybuchowa mieszanina tlenu i wodoru. Wydzielanie wodoru przez akumulatory żelowe i AGM jest ograniczone i można przyjąć, że w warunkach normalnej eksploatacji nie występuje. Jednak w przypadku awarii zasilacza, znacznego wzrostu temperatury, względem napięcia ładowania, również szczelne akumulatory bezobsługowe są w stanie wydzielić niebezpieczne ilości wodoru.

W przypadku optymalnego stężenia, do zainicjowania wybuchu, wystarczająca jest jedna, niewielka iskra. Powstawanie wybuchowej mieszaniny nasila się pod koniec procesu ładowania, gdy napięcie na zaciskach akumulatora 12V przekracza wartość 14,4V - 14,5V. Jest to moment w którym ładowanie powinno zostać zakończone, gdyż dalsze podnoszenie napięcia lub nawet długotrwałe utrzymywanie na tym poziomie, działa niszcząco na szczelny akumulator bezobsługowy.

Akumulatory żelowe i AGM należy ładować specjalnymi ładowarkami, zalecanymi przez producenta urządzenia. Niekontrolowane lądowanie akumulatora bezobsługowego tradycyjnym prostownikiem samochodowym najczęściej prowadzi do uszkodzenia lub znacznego obniżenia pojemności baterii.

© akumulatoryzelowe.pl 2006-2024