Akumulatory żelowe używane w motocyklach.

Producenci współczesnych motocykli uczestniczą, podobnie jak producenci samochodów, w wyścigu nowych rozwiązań. Nasze jednoślady naszpikowane są elektroniką, którą trzeba zasilać. Ze względu na spore zapotrzebowanie na energię elektryczną, w nowoczesnych motorach stosowane są akumulatory żelowe.

Oczywiście zastosowanie nowoczesnego akumulatora jest również możliwe w starszych pojazdach a nawet w zabytkach. W takim wypadku należy jednak zadbać i sprawdzić w jakich warunkach będzie pracował akumulator:

  • czy natężenie ładowania nie przekracza normy dla danej pojemności (zwykle 1/10 do 3/30 pojemności akumulatora w Amperogodzinach)
  • czy napięcie ładowania utrzymywane jest we właściwym zakresie, określonym na obudowie akumulatora

W przypadku jednośladów najważniejszą zaletą akumulatora VRLA, w porównaniu do akumulatora mokrego, jest całkowita odporność na pracę w dowolnym położeniu. Dzięki temu nie trzeba się obawiać wycieku żrącego kwasu w przypadku położenia motoru na zakręcie. Po warunkiem zachowania integralności obudowy akumulatora, możliwa jest nawet długotrwała praca w pozycji obróconej o 180 stopni ("do góry nogami"). Dzięki temu, że baterie VRLA nie muszą znajdować się w pozycji pionowej, znacznie łatwiej umieścić je w niewielkiej przestrzeni. Nawet w przypadku drobnego uszkodzenia obudowy akumulatora nie dojdzie do wycieku elektrolitu. Taki jednak akumulator nie nadaje się do dalszej eksploatacji.

Wybierając akumulator do motocykla lub innego jednośladu zwrócić trzeba uwagę na jego prąd rozruchowy. Rozruch silnika spalinowego trwa zwykle kilka sekund jednak w tym czasie akumulator jest ekstremalnie obciążany. Ma to szczególne znaczenie w miesiącach zimowych, kiedy temperatury spadają znacznie poniżej zera. W takich warunkach akumulator z założenia traci pojemność i przykładowo akumulator rozruchowy o pojemności nominalnej 100Ah, w temperaturze -20 stopni Celsjusza zaoferuje mniej więcej tyle energii co akumulator 60 Ah (w 20 st. C).

Akumulatory żelowe są odporne na wibracje oraz uderzenia, co w wypadku motorów jest szczególnie ważne. Jazda takimi pojazdami może źle wpływać na tradycyjne baterie, dlatego zastosowanie akumulatorów żelowych jest jak najbardziej uzasadnione. Stosując akumulator żelowy uzyskujemy również większą odporność na podwyższoną temperaturę pracy. Również w przypadku skuterów i motorowerów akumulatory żelowe stosowane są coraz chętnej.

Przy poprawnej eksploatacji akumulator żelowy będzie służył znacznie dłużej niż tradycyjny. Nie trzeba już chyba nikogo więcej przekonywać - zastosowanie tego typu baterii jest rozwiązaniem najlepszym z możliwych. A dodatkowo pewniejszym, ponieważ awarie tego typu akumulatorów zdarzają się niezwykle rzadko.